Twentynine Palms

Twentynine Palms

Francja, Niemcy, USA 2003 / 119 min

Para młodych ludzi, Katia i David – ona Rosjanka, on Amerykanin, ich wspólnym językiem jest łamana francuszczyzna – podróżuje terenowym samochodem po pustyni i bezdrożach amerykańskiego Południowego Zachodu. Starają się zapomnieć o zwykłym życiu, on jest fotografem szukającym scenerii do sesji, o niej niczego nie wiemy. Ich burzliwy związek opiera się głównie na gwałtownym seksie. Pewnego dnia gubią się na pustyni… Film Dumonta jest połączeniem Uwolnienia Johna Boormana i Gerry’ego Gusa Van Santa z domieszką Zabriskie Point Michelangela Antonioniego. O ile jednak Antonioni w amerykańskiej pustyni dojrzał siłę oczyszczającą, o tyle dla Dumonta (i Van Santa) jest ona wielką i groźną tajemnicą, której lepiej nie zgłębiać. Ale jest to również film o nowym świecie po zimnej wojnie. Amerykanin i Rosjanka, zakochani w sobie dziwną sadomasochistyczną miłością, ale niepotrafiący się porozumieć, i trzecia niszcząca siła, która zjawia się znikąd, uderza i znika. Zdumiewający film, odpychający i fascynujący zarazem.

MG

opublikuj film:

seanse

26 paź, 10:00 Sala 4

kup bilet

27 paź, 20:45 Sala 4

kup bilet

sekcje:

europejczycy w ameryce 2016

Kurator sekcji Marcin Giżycki – autor książki Wenders do domu, proponuje kilkanaście kultowych filmów zrealizowanych przez europejskich twórców w USA: od Sergia Leone, przez Wernera Herzoga, Brunona Dumonta, po Larsa von Triera. W programie przeglądu znalazły się bardzo różne wizje amerykańskiej rzeczywistości m.in. portret kalifornijskiej bohemy w Lwiej miłości (Lions Love and… Lies, 1969) autorstwa Agnès Vardy (w ramach przeglądu będzie można zobaczyć aż 5 amerykańskich filmów tej francuskiej reżyserki), mroczny Zabriskie Point (1970) włoskiego mistrza Michelangela Antonioniego i brutalny Punishment Park (1971) Brytyjczyka Petera Watkinsa – oba z okresu hipisowskiej rewolty czy pełna ludzkiego ciepła historia z amerykańskiej prowincji Bagdad Café (1997) Niemca Percy’ego Adlona od lat osiadłego w Los Angeles.