Pasolini

Pasolini

Francja, Belgia, Włochy 2014 / 89 min

Kontrowersyjny reżyser Abel Ferrara składa hołd jednemu z mistrzów włoskiego kina. Pasolini sytuuje się daleko od konwencjonalnej biografii. Film jest rekonstrukcją ostatnich godzin życia twórcy Dekameronu. Bohatera poznajemy w momencie, gdy skończył realizację skandalizującego Salo, czyli 120 dni Sodomy i przymierza się już do prac nad nowym filmem. Spotyka młodego chłopaka, którego zabiera na plażę w Ostii. Feralna podróż kończy się tragiczną śmiercią reżysera. Wbrew oczekiwaniom niektórych Ferrara nie zajmuje się teoriami spiskowymi krążącymi wokół tego wydarzenia. Swoim zwyczajem łączy sacrum z profanum i przedstawia Pasoliniego jako autodestrukcyjnego geniusza i świeckiego męczennika. Sekwencje z życia tytułowego bohatera mieszają się na ekranie ze scenami inspirowanymi jego niedokończonym scenariuszem – Porno-Teo-Kolossal. W Pasolinim pojawia się także grono dawnych współpracowników reżysera,  z gwiazdą wielu jego filmów Ninneto Davolim na czele.

Piotr Czerkawski

obszar-roboczy-1-kopia-6

opublikuj film:

seanse

26 paź, 10:15 Sala 8

kup bilet

sekcje:

sezon 2016

W tej sekcji prezentujemy interesujące tytuły, które w ciągu ostatniego roku trafiły do polskich kin – zrealizowane w Stanach Zjednoczonych, wyreżyserowane przez Amerykanów lub te z udziałem amerykańskich aktorów. W programie znalazł się m.in. film otwarcia zeszłorocznego festiwalu Carol Todda HaynesaPrzyjaźń czy kochanie? – najnowszy film laureata zeszłorocznej Indie Star Award Whita Stillmana, subtelna kostiumowa adaptacja noweli Jane Austen; a także amerykański dokument Wernera Herzoga zgłębiający naturę Internetu, Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci.