Dogville

Dogville

Dania, Niemcy, Szwecja, Norwegia, Finlandia, Włochy, Holandia 2003 / 137 min

Czasy prohibicji. Do małej purytańskiej górskiej osady w Kolorado dociera w nocy uciekająca przed gangsterami Grace. Ukrywa ją w opuszczonej kopalni Tom, aspirujący filozof i moralista. W ślad za nią zjawiają się prześladowcy. Obiecują Tomowi dużą nagrodę za wydanie Grace, gdyby się zjawiła w wiosce. Tom przekonuje mieszkańców, żeby dali uciekinierce schronienie w zamian za drobne prace. Ci, początkowo nieufni względem kobiety jakoby niepotrzebujący żadnej pomocy, coraz chętniej korzystają z jej usług. Wszyscy wydają się zadowoleni. Idylliczna sytuacja stopniowo się zmienia, zwłaszcza gdy okazuje się, że Grace jest również poszukiwana przez władze. Dogville to pierwsza część „amerykańskiej trylogii” von Triera. Ten niezwykle teatralny film, rozgrywający się w sztucznej scenerii, niemal bez dekoracji, mógłby uchodzić za alegorię stosunków międzyludzkich o uniwersalnej wymowie, gdyby nie upór reżysera, który w licznych wywiadach powtarzał, że jego intencją było zrobienie filmu nie o jakimś abstrakcyjnym miejscu na Ziemi, tylko właśnie o Ameryce.

MG

opublikuj film:

seanse

26 paź, 15:15 Sala 4

kup bilet

29 paź, 20:45 Sala 4

kup bilet

sekcje:

europejczycy w ameryce 2016

Kurator sekcji Marcin Giżycki – autor książki Wenders do domu, proponuje kilkanaście kultowych filmów zrealizowanych przez europejskich twórców w USA: od Sergia Leone, przez Wernera Herzoga, Brunona Dumonta, po Larsa von Triera. W programie przeglądu znalazły się bardzo różne wizje amerykańskiej rzeczywistości m.in. portret kalifornijskiej bohemy w Lwiej miłości (Lions Love and… Lies, 1969) autorstwa Agnès Vardy (w ramach przeglądu będzie można zobaczyć aż 5 amerykańskich filmów tej francuskiej reżyserki), mroczny Zabriskie Point (1970) włoskiego mistrza Michelangela Antonioniego i brutalny Punishment Park (1971) Brytyjczyka Petera Watkinsa – oba z okresu hipisowskiej rewolty czy pełna ludzkiego ciepła historia z amerykańskiej prowincji Bagdad Café (1997) Niemca Percy’ego Adlona od lat osiadłego w Los Angeles.